Większość jednoosobowych biznesów, w pewnym momencie rozrasta się do takich rozmiarów, że zachodzi potrzeba zatrudniania ludzi. Przedsiębiorcy początkowo zwykle podchodzą bardzo optymistycznie do faktu, że wreszcie będą mieć w firmie pomoc. Tymczasem okazuje się, że zatrudnianie pracowników oraz zarządzanie zasobami ludzkimi wcale nie jest prostą sprawą i często niesie ze sobą wiele kłopotów.
Jak rekrutować pracowników?
Zanim zatrudnimy w firmie pierwszych pracowników, należy zastanowić się czy faktycznie zachodzi taka potrzeba i czy stać nas na to, by regularnie opłacać koszty związane z zatrudnieniem. Trzeba być świadomym tego, że koszt posiadania pracowników, to nie tylko ich pensje ale także składki społeczne, podatki, obsługa kadrowa w biurze rachunkowym, koszty związane z BHP i badaniami lekarskimi.
Kolejny problem to podjęcie decyzji o tym, skąd brać nowych pracowników. Najlepszym sposobem jest zatrudnianie osób z polecenia. Nie zawsze jednak jest taka możliwość, zwłaszcza w obecnych czasach, gdy ogólnie trudno jest o ludzi do pracy. Warto więc wystawiać ogłoszenia w prasie oraz na specjalistycznych portalach internetowych z ofertami o pracy. Można także wolne wakaty zgłaszać do lokalnego Urzędu Pracy. Ponadto zawsze warto gromadzić osobistą bazę potencjalnych pracowników czyli osób, które przychodzą i pytają o pracę, nawet w okresach, gdy nie ma ogłoszenia o wolnym stanowisku. Gdy spłyną do nas aplikacje w reakcji na ogłoszenie, w pierwszej kolejności należy je przejrzeć i posortować względem własnych wymagań. Nie należy od razu skreślać większości osób, chociażby z powodu, że ktoś jest świeżo po studiach i nie ma jeszcze żadnego doświadczenia. Z dużym dystansem należy podchodzić do osób, które nienaturalnie często zmieniają miejsca pracy. Bardzo ważnym elementem rekrutacji jest rozmowa z kandydatem. To właśnie podczas niej można wiele wywnioskować na temat osoby, która aplikuje na dane stanowisko. Bardzo skutecznym sposobem jest poproszenie kandydata, o wcześniejsze przygotowanie w domu wybranego zadania związanego z daną pracą.
Wprowadzenie do pracy
Gdy już wybierzemy osoby, które mają nam pomagać w prowadzeniu biznesu, musimy je odpowiednio wprowadzić do pracy. Jest to niebywale ważny etap, bo właśnie wtedy kształtują się wszelkie dobre nawyki związane z działaniem. Nie należy więc szczędzić czasu na to, aby odpowiednio przeszkolić przyszłego pracownika. Bardzo dobrym podejściem jest traktowanie swoich pracowników jak inwestycję a nie jak koszty. Pracownik, który jest dobrze traktowany, szanowany, jest odpowiednio wynagradzany, z pewnością odwdzięczy się dobrą pracą i będzie chętnie polecał firmę w swoim otoczeniu.
Problemy związane z pracownikami
W każdej organizacji, gdzie pracuje pewna grupa ludzi, okresowo występują różne problemy. Pracownicy różnią się między sobą osobowością, temperamentem, stylem pracy i dość często dochodzi między nimi do konfliktów. Przewidujący szef powinien przede wszystkim umieć przydzielać pracownikom zadania stosowne do ich predyspozycji. Powinien także umiejętnie łączyć osoby w zespoły. Jeśli jednak wystąpią konflikty, to właśnie szef powinien szybko reagować, tak by nie doprowadzać do ich eskalacji. Bardzo ważne jest by szef był obiektywny i sprawiedliwy. Konflikty wśród pracowników bardzo często wynikają z tego, że czują się oni nierówno traktowani albo wynagradzani nieadekwatnie do swojego wkładu pracy. W kontaktach z pracownikami zawsze należy stosować zasadę, że chwalimy publicznie a krytykujemy na osobności. Szef musi wykazywać się wysoką asertywnością wobec pracowników. Gdy podwładny nie pracuje właściwie, szef powinien umieć mu zakomunikować swoje niezadowolenie i wskazać na błędy które on popełnia. Jeśli zachowania pracownicze są wyjątkowo rażące należy z taką osobą rozstać się jak najszybciej, bo będzie ona źle wpływała na resztą zespołu. Jednocześnie nie należy bać się takich radykalnych decyzji, bo często w biznesie są one konieczne.
Motywowanie pracowników
Jest niezmiernie ważne, aby umieć motywować swoich pracowników do rzetelnej pracy na rzecz całej firmy. Motywacją są oczywiście dobre zarobki i premie ale należy pamiętać o tym, że istnieją także inne narzędzia. Bardzo dobrze sprawdzają się pochwały, obdarzanie zaufaniem czy nagradzanie poprzez ciekawe szkolenia. Pracownicy, którzy czują się częścią danej firmy i są dumni z tego, gdzie pracują, sami z własnej inicjatywy podejmują działania, które usprawniają pracę całych zespołów.