teoria McGregora

Na czym polega teoria McGregora i jak wykorzystać ją w firmie?

Każdy przedsiębiorca, który zarządza grupą ludzi, powinien wiedzieć, jak ważne jest motywowanie pracowników. Osoby, które mają większe chęci do pracy, wykonują swoje obowiązki dokładniej i szybciej. Przekłada się to bezpośrednio na zarobki w firmie oraz jakość oferowanych przez nią produktów i usług. Warto zapoznać się z teorią McGregora, który w latach 60 XX wieku przedstawił światu teorię X i teorią Y. Do dziś wiele osób stosuje je w zarządzaniu swoją firmą z pozytywnym skutkiem. Zobacz, na czym polega ta teoria i jak wprowadzić ją do swojej firmy.

Teoria X

Ta teoria mówi o tym, że pracownicy są z natury leniwi i raczej niechętnie wykonują powierzone im obowiązki. Ludzie, którzy są przedstawicielami tej teorii „migają się” od pracy i unikają odpowiedzialności za porażki, które spowodowane są ich nieprofesjonalizmem. McGregor opisał ludzi z teorii X jako mało ambitnych i bez większej motywacji do wykonywania obowiązków zawodowych. Tacy pracownicy nie podejmują się wykonania dodatkowych zadań, po prostu starają się zrobić niezbędne minimum. Takie osoby powinny być poddawane kontroli, a efekty ich pracy powinny być kontrolowane. Jeśli się tak nie stanie, to pracownik będzie się obijał, jeśli poczuje, że nie zostanie za to ukarany.

Teoria X zakłada, że pracownikowi zależy na odsiedzeniu w pracy niezbędnego czasu i jak najszybszym stanowiska. Osoba, która zarządza takim zespołem, nie pokłada w nim większych nadziei i stosuje kary za złe zachowania. Pracodawca musi bacznie obserwować co dzieje się w jego firmie, aby nie dopuścić do rozregulowania dnia pracy przez niefrasobliwych pracowników.

Teoria Y

Teoria Y jest zupełną odwrotnością teorii X. Według niej pracownicy lubią, to co robią i nie jest im potrzebny stały nadzór szefa i kadry kierowniczej. Bez tego równie dobrze będą wykonywali swoje zadania i nie będą migać się od obowiązków. Tacy ludzie nie zostawiają raczej wszystkiego na ostatnią chwilę. Wolą zrobić wszystko jak najszybciej, aby mieć czas na dodatkowe zajęcia i podejmowanie wyzwań zawodowych. Pracownicy z teorii Y są kreatywni, lubią różnego rodzaju kursy i szkolenia. Pracodawca powinien pielęgnować potencjał takich osób i dbać o poszerzanie ich kompetencji.

Przedstawiciele tej teorii lubią mieć wpływ na rozwój firmy. Chcą czuć się docenieni przez pracodawców np. poprzez otrzymanie awansu lub możliwość udziału w ciekawym projekcie. Lubią być dobrze wynagradzani, jednak bardziej od pieniędzy cenią sobie rozwój osobisty i szacunek pracodawcy.