Skuteczne sposoby na promowanie sklepu internetowego w sieci

Skuteczne sposoby na promowanie sklepu internetowego w sieci

Najważniejszym elementem rozwoju każdej firmy jest marketing. Bez niego nawet najlepsze produkty nie zostaną sprzedane, a usługi wykonane. Podejście do reklamy ciągle się jednak zmienia, a konsumenci są coraz bardziej wymagający. Firmy powinny znajdować się tam, gdzie ich klienci i błyskawicznie odpowiadać na ich potrzeby, podobnie sklepy internetowe. W jaki sposób promować sklep, aby skutecznie zwiększać sprzedaż? Poznaj 3 sprawdzone sposoby.

Już na wstępie wspomnijmy, że metody te działają, o ile dobrze zaplanujesz całą strategię. Najważniejsze jest pozyskanie najważniejszych informacji o klientach – ich potrzebach, obawach i wątpliwościach.

Jak poznać swoją grupę docelową?

Sposobów jest naprawdę wiele i wszystko zależy od tego, co wybierzesz. Najpopularniejszą są opinie wystawiane na podstronach z produktami czy w osobnej sekcji na Allegro, gdy sklep sprzedaje tam swoje produkty. Warto zadbać więc o najwyższą jakość usług, a negatywne komentarze nie tyle usuwać, co rozwiązywać problemy napotkane przez klientów.

To jednak nie jedyny sposób. Możesz wysyłać maile do swoich odbiorców, np. po tygodniu od dostarczenia zamówienia i pytać o doświadczenia związane z produktem. Na maile pewnie wielu użytkowników nie odpisze, ale nawet tych kilka otrzymanych informacji pomoże Ci dowiedzieć się nieco więcej o Twoich klientach.

Inne metody na poznanie grupy docelowej:

  • prowadzenie rozmów z klientami przed dokonaniem zamówienia;
  • narzędzia do badania zachowań konsumentów na stronie, tzw. mapy cieplne;
  • komentarze pod podobnymi produktami na stronach konkurencji;
  • wątki na forach lub w mediach społecznościowych w danej kategorii;
  • korzystanie z narzędzi do badania słów kluczowych, aby odkryć najczęściej wyszukiwane produkty czy hasła związane ze sklepem internetowym.

Pamiętaj, że większa ilość danych o klientach sprawia, że Twój przekaz w reklamie jest bardziej precyzyjny, a tym samym bardziej skuteczny.

Przejdźmy teraz do form promocji.

Płatna reklama w Google Ads

Jest to reklama, która wyświetla się w wyszukiwarce w Google na samej górze wyników wyszukiwania. Po wpisaniu konkretnego słowa kluczowego wyświetlają się produkty z Twojego sklepu, które odpowiadają preferencjom użytkowników. Widoczne jest zdjęcie, opis, cena i odnośnik do sklepu internetowego – na konkretną podstronę produktu.

Powyższą reklamę nazywa się klasyczną reklamą produktową. Określa się w niej produkty, które chcemy reklamować, a także słowa kluczowe oraz grupę docelową, dla których utworzone reklamy będą się wyświetlać. Sklep powinien również ustalić maksymalny budżet dzienny na reklamę. Zależy on od popularności i konkurencyjności danego słowa kluczowego. Ważne jest więc wcześniejsze przeanalizowanie potencjału reklamowego, zanim uruchomi się płatną kampanię.

Inną możliwością jest stworzenie kampanii inteligentnej. Jest ona podobna do zwykłej kampanii produktowej, różni się jedynie tym, że dopasowuje ona reklamy do konkretnych odbiorców. Może być wyświetlana w organicznych wynikach wyszukiwania, a także:

  • na stronach internetowych, które odwiedza potencjalny klient;
  • w skrzynce mailowej konsumenta;
  • na Youtube;
  • w aplikacjach instalowanych na smartfonie.

Inteligentna kampania nie wymaga podania słów kluczowych ani określenia grup docelowych. Nie każdy jednak może ją w swoim sklepie internetowym uruchomić. Trzeba spełnić kilka podstawowych warunków wśród których znajduje się: posiadanie listy remarketingowej czy ustawienie preferowanej przez nas konwersji.

W jednej i drugiej kampanii konieczne będzie stworzenie tzw. feedu produktowego, czyli pliku (najlepiej przygotowanego w formie xml), w którym znajdują się wszystkie najważniejsze informacje o produktach, które chcesz reklamować. Dokument ten należy na bieżąco analizować i sprawdzać jego skuteczność w kampanii. A co więcej pomaga on nie tylko wyświetlać się reklamom w ramach kampanii płatnej – wpływa również na wyświetlenia produktów w organicznych wynikach wyszukiwania, w sekcji „Zakupy”.

Pozycjonowanie sklepu internetowego

To właściwie darmowa reklama – jeśli zajmujesz się pozycjonowaniem samemu. Jednak wiedza na temat technik pozycjonerskich jest tak szeroka, że lepiej jest oddać sklep w ręce profesjonalisty. Na czym polega pozycjonowanie?

To wszystkie działania, które pomagają podnieść pozycję sklepu w organicznych wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Z reguły dzieli się je na dwie główne grupy tj,:

  • działania, które przeprowadza się na stronie internetowej sklepu (on-site);
  • działania prowadzone poza sklepem, na zewnętrznych serwisach (off-site).

Pozycjonowanie to proces długotrwały, który należy prowadzić regularnie przez cały okres działania sklepu. Nieustannie należy analizować swoje kroki oraz kroki poczynione przez konkurentów. Brak jakichkolwiek czynności przez dłuższy czas może powodować znaczne obniżenie się pozycji sklepu w Google i jednocześnie spadek liczby klientów.

Działania on-site

Działania prowadzone na stronie sklepu to elementy związane z poprawą funkcjonalności witryny oraz jej zawartości. Na samym początku przeprowadza się dokładny audyt strony, który pokazuje, które elementy należy poprawić. Istotna jest np. szybkość ładowania sklepu oraz jego responsywność, czyli możliwość wyświetlania się strony sklepu na każdym urządzeniu w sposób przejrzysty i czytelny. Oprócz tego bada się również czytelność adresów url oraz kodu strony.

Kolejnym elementem jest sprawdzenie tekstów na sklepie. Muszą one mieć odpowiednią strukturę, być podzielone na poszczególne nagłówki i proste akapity, które są rozumiane przez Google. Powinny również być odpowiednio zoptymalizowane pod SEO, tj. napisane tak, aby zawierały wystarczającą ilość słów kluczowych.

Jeśli takie teksty są, należy je przeanalizować i poprawić. Jeśli ich nie ma, trzeba je stworzyć na nowo. Najpopularniejsze teksty SEO na sklepie internetowym to:

  • opisy produktów;
  • opisy kategorii.

Przyjrzyjmy się każdemu z nich.

Opisy produktów pomagają klientowi znaleźć produkt w Google po wpisaniu konkretnych słów kluczowych. W tych działaniach istotne jest, aby odpowiednio dobrać frazy, tj. powinny być one sprzedażowe, a nie ogólne.

Rezygnujmy z takich wyrażeń jak „sukienka damska”, gdyż słowo to nie generuje konwersji. Osoba wpisująca tę frazę w wyszukiwarkę Google zapewne szuka inspiracji, a nie chce kupić konkretny produkt. Zamiast tego skorzystajmy z takich fraz jak „sukienka midi z odkrytymi plecami” czy „bordowa spódniczka z koła”. Takie frazy sprawią, że użytkownik chętniej przejdzie na stronę sklepu, a jeśli oferta i opis go przekona to również kupi produkt.

Oprócz funkcji SEO opisy produktów powinny być napisane w sposób sprzedażowy. Muszą pokazywać korzyści dla klienta, a nie tylko suche fakty. Najczęściej stosowanym modelem przy opisywaniu produktów jest model AIDA. To on przyczynia się do zainteresowania klienta produktem, wzbudza w nim pożądanie zakupu i ostatecznie zachęca do działania.

Opisy kategorii funkcjonują już trochę inaczej. Ich celem jest głównie podniesienie pozycji strony kategorii sklepu w wyszukiwarce Google. Czasem pomagają klientowi określić, w jakim miejscu sklepu się znajduje i czy znajdzie na tej stronie akurat to, czego szukał. Powinny być zatem pisane głównie pod słowa kluczowe, ale z sensem, i zawierać prawidłowe informacje o produktach.

Ostatnim elementem działań on-site są wpisy blogowe. Tu jednak należy zwracać uwagę na tematykę wpisów oraz ich częstotliwość. Blogi firmowe przy sklepach internetowych działają dość często, jednak ich skuteczność jest mizerna, gdyż prowadzi się je zwykle bez strategii. Zanim więc zdecydujesz się na pisanie i publikowanie wpisów blogowych na swoim sklepie, dobrze się zastanów, co chcesz osiągnąć. W niektórych sytuacjach konieczne będzie zatrudnienie profesjonalnego content writera lub agencji.

Aby teksty blogowe były skuteczne muszą być:

  • dobrze zoptymalizowane pod SEO;
  • wypromowane w różnych kanałach;
  • ciekawe dla użytkownika, przykuwające uwagę;
  • przejrzyste – zawierać nie tylko akapity, ale także zdjęcia czy infografiki;
  • inne niż teksty dostępne u konkurencji.

Działania of-site

W ramach pozycjonowania przeprowadza się również działania poza stroną. Jest to głównie pozyskiwanie linków z zewnętrznych serwisów. Może odbywać się w formie bezpłatnej lub płatnej, w zależności od budżetu firmowego. Warto nadmienić, że bezpłatne linki ciężko jest znaleźć, a jeśli już uda nam się takie uzyskać, to są one naprawdę niskiej jakości.

Odnośniki ze stron zewnętrznych to:

  • zaplecza pozycjonerskie, czyli strony, na których znajdują się różne artykuły, które linkują do konkretnych stron;
  • artykuły sponsorowane – wystarczy dogadać się z właścicielem zewnętrznej strony, np. strony informacyjnej miasta, i umieścić ciekawy artykuł na stronie sponsora wraz z linkiem;
  • dodawanie linków do katalogów stron (natomiast tu trzeba uważać, lepiej korzystać tylko z tych największych, jak np. panorama firm).

Media społecznościowe

To ostatni sposób na promowanie sklepu internetowego w internecie. Z mediów społecznościowych korzystamy codziennie, obserwujemy naszych najbliższych, a także profile lubianych przez nas marek. Ważne jest jedynie, abyś regularnie i ciekawie prowadził profil swojego sklepu internetowego.

Możesz organizować konkursy, informować o nowych produktach w sklepie, a także po prostu zwracać uwagę swoich odbiorców interesującym tekstem czy grafiką. Czasem warto umieszczać krótkie filmy lub odnośniki do opublikowanych tekstów na blogu firmowych. Przyjmuje się, że takie wpisy powinno się wrzucać co najmniej 3 razy w tygodniu.

Promocja sklepu internetowego w sieci – podsumowanie

Istnieje wiele metod na promocję sklepu w sieci. Internet daje firmom nieograniczone możliwości rozwoju. Możesz też tworzyć podcasty, brać udział w wywiadach oraz umieszczać filmy na Youtubie. Ważne, abyś na bieżąco rezonował ze swoją społecznością. Przypominaj im o swoich istnieniu, oferuj promocje i atrakcyjne rabaty. Twórz marketing, który pokaże, jaką jesteś marką. A na pewno zostaniesz zauważony i zwiększysz swoje przychody firmowe.