Jak napisać dobry biznesplan?

Zależnie od przeznaczenia biznesplan może przybierać różne formy, jednak ogólny schemat zazwyczaj pozostaje bez zmian. Biznesplan jest dokładnym opisem działalności, jaką próbujemy założyć. Dodatkowo zawiera też analizę sytuacji rynkowej oraz środków, które chcemy wykorzystać prowadząc firmę.

Co powinien zawierać?

Streszczenie działalności, czyli wszystko to, co planujemy zawrzeć w dalszej części planu. Jest to wizytówka dokumentu, dlatego warto się do niej szczególnie przyłożyć. To właśnie ta część powinna zachęcić potencjalnego inwestora, tak samo jak dobry trailer zachęca do obejrzenia filmu.

Jest to pierwsza część planu, ale po zakończeniu należy jeszcze raz do niej wrócić, sprawdzić czy wszystko się zgadza i nanieść ewentualne poprawki. Można też zostawić streszczenie na koniec pisania, oczywiście nadal umieszczając je na początku dokumentu. Jeśli chcesz przetestować tę część, możesz skorzystać z pomocy przyjaciela, który nie posiada dogłębnej wiedzy na temat Twojej branży. Jeżeli mimo braku wiedzy będzie w stanie zrozumieć sedno pomysłu i uzna je go interesujący, streszczenie jest napisanie dobrze.

Scharakteryzowanie przedsiębiorstwa, czyli podstawowe informacje o firmie. Nie można zapomnieć o takich podstawach jak nazwa, adres czy właściciel firmy. Zawiera się tutaj informacje o celu, jaki chcemy osiągnąć oraz jak działalność będzie wyglądała w przyszłości. Jeżeli przedsiębiorstwo już istnieje, albo zostały podjęte konkretne kroki, warto opisać to co już zostało zrobione. Jest to też okazja, aby pochwalić się co nas wyróżnia na tle konkurencji.

Opis towarów lub usług, które oferujemy powinien być bardzo dokładny. Należy zwrócić na materiał, wygląd, funkcje, zasady działania, główne zalety produktu. Nie dobrze jest rozpisywać się na temat wad, ale nie wolno też zbytnio koloryzować. Biznesplan musi być jak najbardziej realnym zamiarem. Przekonywanie inwestorów nie powinno opierać się na kłamstwie. Lepiej skupić się na tym, dlaczego nasz produkt jest wyjątkowy a klient wybierze właśnie nas a nie konkurencję. Jeśli już mamy opinie na jego temat, choćby od rodziny czy znajomych, warto je przedstawić.

Zarządzanie firmą, a także pracownicy są bardzo ważna częścią przedsięwzięcia. Należy tutaj opisać struktury organizacyjne i komunikacyjne, wymagania dotyczące kadry a także wynagrodzenie. Warto też wspomnieć o wszystkich usługach z jakich firma będzie korzystać, na przykład prawnikach, biurach rachunkowych czy specjalistów od reklamy.

Sytuacja na rynku, czyli otocznie, w którym będziemy pracować. Składają się na to nasi konsumenci oraz konkurencji – o obu powinniśmy wiedzieć jak najwięcej. Warto też opisać samą branżę, którą się zajmujemy – czym się charakteryzuje i jakie panują w niej tendencje. Im więcej wiesz o rynku, tym sprawniej możesz się po nim poruszać.

Marketing jest bardzo ważny, szczególnie na początku działalności. Skąd potencjalni klienci dowiedzą się o naszej ofercie? Należy przeanalizować wszelkie możliwe sposoby dotarcia do konsumenta i wybrać takie, które przyniosą największe zainteresowanie jednocześnie nie pociągając zbyt wysokich kosztów, o których też trzeba w tym punkcie wspomnieć.

Plan finansowy, szczególnie ważny, gdyż to na nim zwykle skupiają się potencjalni inwestorzy. Dobrze opracowany plan finansowy pokaże jak wiele można zarobić i czy w ogóle inwestycja się opłaci. Trzeba tutaj podsumować wszystkie wydatki oraz przychody firmy. Oczywiście nie jesteśmy w stanie oszacować ich ze stuprocentową dokładnością, dlatego warto przedstawić kilka możliwych scenariuszy. W tym punkcie należy też opisać skąd chcemy wziąć pieniądze na rozruch działalności i kiedy zwróci się ten nakład.

Harmonogram w zasadzie nie jest szczególnie istotny, warto jednak o nim pamiętać. Pozwala on na uporządkowanie w czasie działań, które planujesz podjąć. Pomoże też przekonać potencjalnych inwestorów, że wiesz co robisz i potrafisz przewidzieć następstwa swoich działań.

Na koniec pamiętaj o tym, aby jeszcze raz sprawdzić, czy wszystkie elementy biznesplanu współgrają ze sobą. Firma jest jak maszyna, która działa dzięki wielu dopasowanym segmentom. Dzięki dobremu planowi przekonasz się, czy Twój pomysł ma szansę przynieść oczekiwane zyski.